26.02.2013

Montesorri Tek Alternatif mi?




Aykırı olmak, kılçıklık olsun diye yazmıyorum. Montesorri ile alıp veremediğim de hiçbir şey yok. Oldukça önemli, alternatif bir eğitim methodu olduğuna da inanıyorum ve ben de bir çok alanda faydalanıyorum. Lakin, tek alternatif olduğuna inanmadığım gibi tek doğru eğitim sistemi olduğuna da inanmıyorum. Dahası fazlasıyla abartıldığını ortaya çok yeni akımmış gibi çıkartıldığını daha da fecisi Türkiye'de kimse tarafından bunca zamandır bilinmiyormuş gibi lanse edilmesiyle alıp veremediğim var. 

Montesorri kelimesini ben ilk ailemin içinde duydum. Annem kız meslek lisesi çocuk gelişimi mezunu. Abimin ilk çocuğuna annem baktı ve sıklıkla Montesorri'ye göre diye cümle kurardı. Yani annem Montesorri methodunu iyi bilen biri. Yardımcımız da aynı okuldan mezun bir anaokulu öğretmeni ve o da Montesorri'yi çok çok iyi biliyor. Tahmin edebileceğiniz üzere bu okuldan mezun olan sadece benim annem ve yardımcımız değil bir sürü insan var. Annem 60 yaşında yardımcımız 38. Aralarında kuşak farkı var; fakat ikisi de bu methodu iyi biliyor. Türkiye'de de bilinmeyen, çok yeni bir kavram değil görüldüğü üzere. 

Bu methodun doğruluğu, yararı üzerine tartışacak değilim. Ama birden bire tek doğruymuş gibi lanse edilmesini ve sırf popüler olduğu için insanların anaokulu, okul ararken daha Montesorri'nin tam olarak ne olduğunu bilmeden bunun peşine düşmesini tartışacağım. 

Popüler olduğu için, çocuklar için tek doğruymuş gibi lanse edildiği için herkes bu methodu uygulayan anaokulları ve okullar peşinde. Oysa bir durup araştırmak lazım. Oysa önce çocuğunu iyi tanımak lazım. 

Montesorri kadar popüler olmayan iki method daha biliyorum ben. Bunlardan biri Waldorf methodu bir diğeri de Regilio Emilia methodu. Ve benim hiç bilmediğim Summerhill methodu. Eminim başka methodlar vardır; ve yine eminim onların da başka yararları vardır. 


Waldorf
Waldorf sanata dayalı bir eğitim sistemi. Montesorri'den sonra en çok bilinen ama asla onun kadar popüler olmayan bir method. İçinde sprituallik de var. Bu methodunun kurucusunun bir sözü var: ""Biz bir insanın var olan düzene uyması için ne bilmesi gerektiğini veya ne yapabilir olduğunu sormamalıyız; aksine herbir insanın içinde ne yaşattığına ve onun içinde neler geliştirebileceğimizi sormalıyız".

Bu eğitim methoduyla ilgili geniş bilgiye şu linkten ulaşabilirsiniz. Waldorf



Regilio Emilia
Bu method'un amacı çocuğun ilgi,yetenek ve becerilerini yine çocuğun kendinin keşfetmesine vesile olmak; aslında bu benim anladığım okuduğumdan. Fazlasıyla araştırmışlığım yok. 

Tüm bu alternatif eğitim methodlarıyla ilgili bilgilere Türkçe olarak alternatif Eğitim Derneği web sitesinden ulaşabilirsiniz, yabancı kaynaklarda sizi geniş bir fikir verebilir. 

Velhasıl; umarım ben kendimi doğru ifade edebilmişimdir. Bence herhangi birşey popüler diye, iyi bile olsa araştırmadan, çocuğunuza gerçekten uygun olup olmayacağını bilmeden karar vermemek gerekiyor. Bir çok anaokulunun veya okulun Montesorri baskısı altına ezildiğini düşünüyorum. Alternatifler içersinde popüler olmayan ama sizin,benim çocuğuma daha çok uyan daha tatmin edici bir method olabilir. Montesorri çocuğunun doğasıyla çok örtüşen bir method. Aslında Montesorri'yi incelediğinizde hiç bilmeden bazı tekniklerini uyguladığınızı görebilirsiniz. Veya çocuğunuzun çoktan doğası gereği, doğal olarak bunu istediğini, talep ettiğini ve uyhguladığını.... 

Bize sunulan her ne ise önce sorgulamamız ve şöyle bir alıp giyip üzerimize olup olmadığını görmemiz gerektiğini düşünüyorum. 


6 yorum:

Milky Way dedi ki...

cok guzel yazmissin tutencigim. ben zamaninda bunlari okudugumda, en mantikli geleni montessorri olmustu hakikaten. bir yandan onde gelen bazi insanlarin da montessori ile egitim aldiklarini ogrendigimde de sasirmistim. bill gates, steve jobs falan. ama waldorf da fena degil sanki.

Tuten dedi ki...

Teşekkürler Fuldenciğim, sen beni de tanıdığından derdimin ne olduğunu az çok anlamışsındır. Benim derdim populeriteyle ve Türk insanının araştırmayan, bilmeyen yanından fazlasıyla yararlanan zihniyetle. Mesela bana Montesorri bilen öğretmen ithal ediyoruz söylemi komik geliyor; git kız meslek lisesine bulursun. Veya neden sanki Türkiye'de hiç yokmuş da ilk kez bu yıllarda gelmiş gibi davranılıyor. Bazı anaokulları sırf bu yüzden başına Montesorri eklemesi yapıyor aman aileler sırf montesorri diye vazgeçmesin diye.

Yoksa method'un kendisiyle hiç derdim yok. Diyorum ya çocuğun doğasına çok yakın süper bir method. Bill Gates Steve vb bu methodla eğitildiklerine hiç mi hiç şaşmadım, bilmiyordum bu bilgiyi öğrendiğime de çok sevindim.

Waldorf'a sen de bir bak biraz böyle dini de destekliyor sanki. Aslında Montesorri'ye çok yakın ama sanat ve sanatçı ruhu beslemek daha ön planda. Doğada olmak falan bunlara da çok önem veriyor.

Ya ben anaokulu ararken Montesorri mi değil mi bakmam misal. Çocuğum zevk alır mı? Çocuğumu adam yerine koyuyor mu ona bakarım isterse adına Montesorri desin isterse Bal Arısı desin ne derse desin yani çocuğumu adam yerinee birey yerine koysun kalkıp 4-5 yaşındakine Atatürk demesin şiir ezberletmesin haydi bakalım ellerimizi yıkıyoruz pipimizi siliyoruz demesin şeker çikolata yedirmesin çizgi film saati yapmasın bana yeter.

Zaten benim yolum home schooling olacak sanırım ilkokula kadar. Ay amma yazdım he :)

Unknown dedi ki...

Tütenimmm bu yorumundan sonra sana anaokulu maceranda booooooooooooool sabır ve şans diliyorummmm o kadar zor ki işin! öperim

Tuten dedi ki...

Sana ben home schooling düşünüyorum desem :)

Blogcu Anne dedi ki...

Özgüvensiz bir millet olduğumuzdan olsa gerek, bizde bir şeyin "yurdışından" olmasına çok önem veriliyor. "Yurtdışından geldiyse iyidir."

Montessori felsefesini irdelemeye başladıktan sonra evde uyguladığım bazı şeylerin örtüştüğünü gördüm. Aklın yolu bir.

Öte yandan her felsefeye ait teknikler de var, ve bunun hakkını vermeye çalışanlar.

Ancak şu bir gerçek ki, sırf popüler diye bir kavramın ismini öne çıkaranlar, o kavramın içini boşaltıp, gerçekten hakkını verenlere de gölge düşürüyorlar.

Benzer bir furya şimdi Mental Aritmetik'te yaşanıyor. "Havalı duyuluyorsa iyi bir şeydir"

Tuten dedi ki...

Yorum için teşekkür ederim Elif, yazdıklarına katılıyorum. Sen söyleyince Mental Aritmatik mekanlarını düşündüm de bizim mahallede aynı caddede 3 tane var :)

Bir de biz de Montesorri methodu var diye anaokulunun faturasına 000 ekleyenler var :)