11.02.2013

Eğlenerek Kitap Okuma



 Biliyoruzki çoçukların hayatı oyun üzerine kurulu. Bir çocuğu derinlemesine anlamak için oyun oynamak gerekiyor ve oynarken gözlemlemek; bir çocuğu tatmin edebilmek, onu ruhen doyurabilmek için de onunla oynamak gerekiyor. Sanırım bu uzun yıllar böyle sürüyor. Henüz 16 aylık olan oğlumda gözlemlediğim; ruhumuzu teslim edene kadar onunla oynadığımızda ona tamamen konsantre olduğumuzda tatmin oluyor ve birden bire son derece uyumlu bir çocuk haline geliyor. Oynamak istemediğimizde, geçiştirdiğimizde, onunla oynuyormuş gibi gözüküp bir yandan da başka şeylerle ilgilendiğimizde mızmız, uyumsuz ve hırçın bir çocukla karşılaşıyoruz. 

Kitap okuma alışkanlığı benim hassas olduğum konulardan biri. Biliyorum, bazı çocuklar kitap okumayı sevmiyor, ilgi alanları bambaşka. Ama ben bu konuyu kaderine bırakmak yerine biraz üstüne gitmeyi düşünüyorum. Kitap okuma alışkanlığının erken yaşlardan kazanılmasının önemine inanıyorum. Elbette kitabı eline tutkalla yapıştıracak değilim:), ama tüm yolları deneyeceğime de eminim. Şimdilik ilgili gözüküyor; özellikle son 1 aydır oku diye getiriyor ve bitene kadar da ilgili davranıyor. Fazla üzerine gidilen her konunun ters teptiğini de iyi biliyorum dolayısıyla baskı yapmadan bu alışkanlığı da oyun yoluyla kazandırmak istiyorum.

Kitap okumayı da eğlenceli hale getiren, oyuna çeviren bir uygulama gördüm ve paylaşmak istedim. Sanırım bu uygulama için çocuğun 2 yaş ve sonrası daha uygun ama Aren'le birlikte neler yapabiliriz benim aklımda şimdiden birşeyler canlandı. 

Oyunun orjinal adı:“Is it in the book?” Türkçe'ye "Kitabın İçinde mi?" diye çevirebiliriz sanırım. Bu aktivite eğlenceli olmasının yanısıra, çocuğun dikkatini yoğunlaştırmasına da yarıyor, bir yandan da hem kelime haznesini geliştiriyor hem de okuduğunu anlama ve kavramasına vesile oluyor. 

Nasıl mı oynuyoruz: Önce kitabı okuyoruz elbette :) Sonra evin içinde  kitapta geçen nesneleri bulmaya çalışıyoruz ve hepsini toplayıp masaya koyuyoruz. Sonra kitabı tekrardan açıp evde bulduklarımızla kitaptakileri eşleştiriyoruz. Bir başka sefer kitaptaki renklerle aynı renkteki objeleri bulma oynanabilir veya kitaptaki nesnelerin sayısı kadar nesne bulma. Örneğin kitapta kırmızı bir hayvan vardır buzdolabına gidip kırmızı bir meyve secilebilir. (Tamamen yazarken uydurdum :) )
Bu oyun geliştirilebilir ve farklılaştırılabilir. Mesela tüm objeler bir kutuya koyulup, tek tek çocuğa sorulabilir. Bu kitapta var mıydı? çocuk da bağırır Evettttt :) hangi sayfadaydı bulalım gibi. 
Aynı zamanda benim kişisel olarak da çok sevdiğim bir başka kitap okuma oyunu kendi hikayeni oluşturmaktır. "Story Board" yapma yani. Bunu  çıkartmalarla rahatlıkla yapabilirsiniz. Kocaman bir kağıda çeşitli çıkartmaları hikaye oluşturulabilecek şekilde yapıştırılabilir, bunu yaparken çocuğunuzla konuşabilir onun hayal gücünün gelişmesine, işlemesine de vesile olabilirsiniz. Yine çıkartmaları okuduğunuz bir kitapta aynısını bulup yapıştıtabilirsiniz. Ee bir sürü çıkartma kitabı var zaten diyebilirsiniz öyle hazıra konma yok :) Kendi çıkartma kitabını kendin yapacaksın. Laf aramızda şu yaşa geldim çıkartma kitapları hala benim en sevdiklerimdir; Arene aldım ama kendisi henüz çıkartmaları yemekle daha çok ilgilendi ben de hepsini kaldırdım. Fakat yemek yemeye yanaşmadığı, masasında oturmak istemediği dönemlerde masasını çıkartmalarla donatıp hadi hepsini çıkar bakalım deyip vakit kazandığım ve o orada yemek yedirdiğimde çok oldu itiraf ediyorum :)


Sanırım çocukla ne yapıyorsak yapalım işin içine oyun katmak herşeyi oyun olarak görmek gerekiyor, o zaman çocuklar daha çok anlaşıldıklarına inanıyorlar dahası eğleniyorlar. Pınar Mermer Renkliadada vereceği Oyuncu anne-babalık eğitimi 4 gözle beklediğim eğitimlerden biri. Hele bir gideyim, öğreneyim burada da öğrendiklerimi paylaşırım. 

Herkese çocuğuyla zevklei heyecanla oyun oynadığı bir hafta dilerim. Hadi bakalım kitapları açalım aman içinde mutfak ve banyo malzemeleri geçen bir kitap seçmeyelim malum zaten iki alanada pek meraklılar bütün eşyalar eve saçılmasın ;)






2 yorum:

Milky Way dedi ki...

daha hic kitap okumadik biz :) uzun sure her seyi agzina sokma sevdalisi oldugundan, simdi de asla sabit durmadigindan dolayi, kitap okuyamiyoruz. cozum pesindeyim :)ama bu oyun icin kesinlikle zamanimiz var daha :)

Tuten dedi ki...

Biz de öyleydik. Ben okuyordum o etrafta dolanıyordu sana da öneririm bunu öneririm :) Sonra sonra ulen bu kadın napıyor deli mi ne diye yanıma gelmeye başladı. Bir de tüm hayvan seslerini çıkarmaya başladım kitapta ne yazıyorsa ayakta aynını falan yapıyordum küçük örnekkk hooop atlamış deyip koltuktan atladım falan :))) Çocuk bu kadın deli ya falan demeye başladı ama sırf koltuktan atlıyayım diye de kitabı getirir oldu