14.02.2013

Yüksek Enerjili Çocuk ve Onun Düşük Enerjili Annesinin Maceraları :)



Daha önceki "Yetenegimi Keşfet Yaratıcılığımı Geliştir" yazımda yüksek enerjili çocuklarla ilgili yazacağımı söylemiştim.  Yazı dizisine başlıyoruz bakalım....

Yüksek enerjili çocuklar neye benzer? Görünüşte, yani sabit durdurken, başka çocuklardan hiçbir farkları yok; en fazla  eli kolu bacağı hareket halindedir hala :) 

Yüksek enerjili çocuklar tepkilerinde oldukça hareketli veya güçlü&yoğun olurlar. Her ikisinin bir arada olduğu yani, hem hareketli hem de güçlü&yoğun oldukları da olur. 

Yüksek enerjili çocuklar her zaman hareket halindedirler. Yürümekten çok koşarlar ve yemek yemek, dinlenmek veya altını değiştirmek için durmazlar. 

İşte benim oğluma en çok uyan satır. Yürümüyor koşuyor hep bir acelesi var sanki. Dinlenmek nedir bilemiyor, masada öylesi kısa süre oturuyor ki şaşarsınız hani oturmasıyla kalkması bir oluyor ama o sırada işini görüyor. Altını değiştirmek mi? Abarttığımı düşünebilirsiniz, buyrun bize bekleriz :) Mümkün değil altını değiştireceğimizi önce anons ediyoruz, sonra artık 30dakika mı desem 1 saat mi keyfini bekliyoruz. Diyelim ki keyfi geldi, işlemi hızla yapmaya çalışıyoruz ama kertenkele mübarek, hop kalkmış oyununa başlamış bile. Ne diller döküyoruz ne diller ki çoğu zaman ayakta bağlıyoruz bezini ona bağlamak denirse. Bu esnada sergilediği güçlü tepkilerinden bahsetmek bile istemiyorum!

Eğer ebeveynin böylesi yüksek enerjisi yoksa bu durum  ciddi zorlu bir mücadele haline geliyor. 

Yüksek enerjili çocukların tepkileri de oldukça güçlüdür; örneğin heyecandan yerlerinde duramayıp zıp zıp zıplayabiledikleri gibi kimi zaman öfke nöbetleri de geçirebilirler. İşte böyle durumlarda siz de duygularınızı aynı güç ve yoğunlukta yaşarsanız o zaman herşey daha da zor bir hal alır. Arenin de tepkilerini çok abartılı bulurum yahu bir insan duşa gireceğim diye delirip evin içinde aaaa diye koşar mı veya duşa kabinin önünde zıplar mı? Anlatırken size o enerji geçmiyor olabilir ne var sevinmiş işte çocuk diyebilirsiniz; buyrun yine sizi bize bekleriz :)


Böylesi enerjiye sahip çocuklara ebevenylik etmek zorken; şöyle iyi bir taraf vardır: Yüksek enerjili çocuklar değişimlere ve yeniliklere hızlı ayak uydururlar, bunun için de ebevenylerinin koydukları yeni sınırlara adapte olmaları kolay olur. Ben bu cümlede de oğlumu buldum gerçekten yeniliklere çok hızlı adapte oluyor ve kolaylıkla ayak uyduruyor. Sıradaki bu mu hımmm tamam o zaman buna göre yaşarız gibi bir tavrı var. Örneğin 2 gün önce yer yatağına geçtik; hiç itiraz etmedi, demek bundan sonra böyle gibi bir tavır takındı ve işin içindeki eğlenceli yana odaklandı. 


Yüksek Enerji'li Çocukların ortak özelliklerine bakarsak: 






Yukarıdaki tabloyu hazırlarken Aren'i yazıyorum gibi hissettim. Yemek konusunda aynen yazıldığı gibiyizdir; Aren atıştırmaya bayılır, mama sandalyesinde geçen zaman ona göre boş zaman. Mutlaka bir atraksiyonu vardıri ayağa kalkar, oturduğunun 5. dk aşağıya inmek ister ve benzeri. 

Uyku konusunda derdimi sağır sultan bile duydu, eğer siz duymadığsanız sizinle sanal veya gerçekte hiç tanışmamışız demektir :) 

Aren başka çocuklarla oynamayı gerçekten seviyor ama enerjisi biraz düşük olan, aslında kendisine göre düşük olan, çocuklara sinir oluyor ve gidip onları dürtüklüyor; örneğin hiçbir çocuğun oturmasından hoşlanmaz yanına gider dürter dili çözülse heyyy arkadaşım kalksana buraya oturmaya mı geldik diyecek :) Anneler bahane bulmaya çalışır ya; hırçın olduğu zamanlarda ben hep "ahh dili çözülmediği için böyle derim". Ama bakın bahanem gerçekmiş. Kısa bir süre öncesine kadar ciddi saç çekme sorunumuz vardı, umarım geçmiştir. Bir de iphone ipad ve TV'dan hiç hoşlanmaz Aren. Önüne koy ipadi ver iphone bir nefes al durumunu yaşayamayız. Babası TV'nun çok da zararlı olmadığını düşünüyor ve bir çok babanın oyalama tekniği olan TV açıyor baby tv elbette,şöyle bir 10-15 dk bakıyor o da şarkı ve ilgisin çekeceğ bir hayvan vb varsa yoksa hooop aşağıya, tırmanmaya atlamaya. 
Kuzeni ipad'le oynamaya çok meraklıdır; ne zaman bir araya gelsek Aren gidip ipadın üzerine oturuyor veya Göknar'ı rahatsız ediyor tavır aynen şu: Hey dostum bırak o abuk şeyi gel saklan&bul oynayalım, koşalım, evi dağıtalım :)

Motor gelişimi konusunda erkenciydi hep; çünkü hep çok meraklı oldu. Bazı konularda bizi kıskandığını bile düşünüyordum şunlara bak ya nasıl yapıyorlar o işi gibi bir ifadesi olurdu yüzünde.

Kendine güven benim için dertli bir konu. Gerçekten gözü çok kara ve müdahale ettiğimizde deliye dönüyor; bu nedenle maksimum güvenli ortamlar yaratmaya çalışıyoruz. 

Aren bir ortamı severse arkasına bakmadan orada durur, dönüp anne bile demez, kafasına göre takılır. Zira sen oğlum napıyorsun ya bir selam ver bir dön bak arkana dersin kızar sana ehhhhh der. 

Tuvalet konusunda da çok meraklı; gün içinde birkaç kez çıkıp oturur çiş, öggh falan der. Yapmış gibi el sallayıp sifonu çektirir. Üzerine gitmiyorum henüz erken, olsa nolur ki gerek yok 20 aylıkken hafiften başlarım diyorum. Malum bu çocukların üzerine gidilmeye gelmiyor:)

Bu devirde enerjik olmayan çocukla pek karılaşmadım.  Ya çocukların çoğu enerjik ya da biz ebevenylerin enerjisi gerçekten çok düşük :) Yüksek enerjili çocuğun enerjisi, enerjisi yerinde olan çocuğun enerjisinin 2 katı gibi olabiliyor. Anlatırken çok doğal çocuk işte diyebilirsiniz, bizimki de hareketli abartma da diyebilirsiniz. Yok yok senin cidden enerjin düşük de. Ben de size anlatılmaz yaşanır diyeceğim o halde... Bir tek benim enerjimin düşük olduğu konusunda hemfikirim. Sanırım Allah kendimi de bu konuda geliştirmemi istedi beni bıraksan bir Panda gibi yaşıyabilirim çünkü:)

Bunun babası da böyleymiş diyorlar :) Eve girmezmiş, kapının önüne oturak koyarlarmış orada otururmuş. Neyse babasını da oğlunu da seviyorum. Bir sonraki yazı: Karakter Yapısı mı Yoksa ADHD mi? (ADHD demek, (Attention deficit hyperactivity disorde (yani dikkat eksikliği ve hiperaktivite) demek. ) ve Yüksek Enerjili Çocuklara Ebevenylik Etmek üzerine olacak.















17 yorum:

güz dedi ki...

Okurken bile yoruldum
Sana kolay gelsin ;)

Laedri dedi ki...

Beklediğim yazıı:) Evet haklıymışsın Emir tam olarak bu kategoriye uymuyor.Alt değiştirme zor ama kabus değil,yemekleri de yemek masasında yiyoruz,uyku konusunda çok şükür diyeyim,öfke vb duygular yok.Yani sinirlenince çok aşırı tepki vermiyor.Gerisi okey,hiç oturmama,koşma hali.Kendinden küçüklerle veya kendi ayındaki çocuklarla da işi yok.Kendinden büyükleri seviyor ama onlarla da oturarak oynamak istemiyor.Gidip çekiştiriyor,ayağa kaldırıyor.Gittiği ortamı severse gelmek istemiyor.Ben gidiyorum diyorum hiç çekinmeden baybay yapıyor.Hep bir merak,keşif,Bunlar da zaten günümüz bebelerinin normal hali:) Ne diyelim Allah biz analara bol bol enerji versin,amiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin:)

Tuten dedi ki...

Çok teşekkür ederim aslında ben de enerjik olsam sorun olmayacak :)

Tuten dedi ki...

Emr bence maallah "dream baby" denilen rüya çocuklardan ki eminim senin ve eşinin katkısı bunda çoktur ve elbette ki bakımını kısmen üstlenen anneciğinin. Evet enerjisi olmayan çocuk özellikle erkek çocuk pek günümüzde yok bir de popodan Duracelli'ler var işte hiç pili bitmeyenler :) İnan genç ve enerjik olsaydım daha iyi kotarırdım bu işi ama Aren'e yetecek enerjim yok Öznurcum fiziksel olarak yok. Elimden gelenin en iyisi için ben de popoya pil takıyorum işte ;)

Laedri dedi ki...

Yok canım inan katkımız yok.Doğuştan öyleydi ve ben bütün bebekler öyle emer ve uyur sanıyodum. (Ne şuursuzmuşum,eğer zor bir bebekle karşılaşsaydım lohusalığım çok daha zor geçerdi eminim.) Sonra twitterda annelerle paylaşmaya vakit buldukça,çevremde arka arkaya arkadaşlarım doğum yapınca ve diğer bebekleri gördükçe şanslı olduğumu anladım.Ben uykuculuğumla nam salmış biriyimdir,Allah uyku konusunda bana acımış diyorum:)

gzeynepg dedi ki...

Benim kızoşum bu kategorinin önde gidenlerinden valla. Hele tablodaki ilk 5 madde, tam gaz..sadece bu ara yeni bir yere gidilince bizden ayrılma konusunda çekingenliği var. Hemn adapte olamıyor. Bir süre herkesi inceliyor sonra yavaştan başlıyor. Tabi burası bir oyun alanı veya top havuzu falan değilse, veya oyuncak dolu bir oda, öylyse tabi ki bizi görmüyor. tuvalet konusunu da ha bilemmiyoruz.

Altını değiştirmek ter atma sbebei, soluk soluğa kalıyoruz, bzen ikna olup yattıktan sonra bile tepiniyor.Geçen gün babamı ziyaret gitmiştik, iş yerine, orada 3 kişi zaptedip altını değiştiremedik resmen, kaka yapmıştı, kıyamet koptu.Evde de öyle :(

Yemek dersen asla mama sandalyesinde oturmaz, kucakta da yemez, hiç yemek yemez zaten, biz de yedirmez, sofaraya oturduktan sonra kalk kalk diye bacağımıza dolanır. Yemek yaptırmaz bana mesela işten gelince...

Halen ayakta sallayarak uyutmamıza sağmen uyumaya ikna etmemiz bazen 1 saat sürüyor akşamları :(

Aksiyon dolu ilgileri seviyor, babasıyla hoplasın zıplasın, ayaklarda uçsun, sırtına çıksın, takla atsın falan...

Ben de bu kilom ve ruh halimde gerçekten enerjisi düşük annelerdenim...:(
Ne yapacağzı, ne zaman düzlüğe çıkacağız bilemiyorum...

Tuten dedi ki...

Bana niye acımamış hee niye, ben sevmiyor mu acep :(:(:(

Tuten dedi ki...

Aren'le ne çok benziyorlarmış Zeynep:) Çok iyi arkadaş olurlar kesin. Bir yere girince ilk başta Aren'de rengini belli etmez bir nazlanır bir sarılı bana ama inanki çok kısa sürer bu durum bilirsin :)
Sen benim yazıları okumaya devam et :)

GeCe dedi ki...

Ben bütün bebeklerin öyle olduğuna inanmıyorum ya, özellikle burdaki çocuklar öyle sakin ki bebek arabasında bile kuduran Dilanın yanında biblo gibi kalıyorlar. Dila çok hareketli alt değiştirmem imkansız uzun zamandır. Bağlayana kadar 10-15 dakka çıplak dolanıyor. Daha yürümüyor ama sabit dursa dengesini bulacak ve yürüyecek ama bir saniye dahi zıplamadan durmadığı için farkedemiyor. Kazara birkaç saniye kitaplara daldığında tutunmadan duruyor gayet güzel :) Yemek sandalyesinden hiç bahsetmek istemiyorum zira en son ne zaman aceleden yemediğimi hatırlamıyorum. Birimiz yer birimiz gezdirir, sonra diğerimiz yer, gündüz yemeklerini de o salonda oynarken ancak, masa sandalyesinde kazara oturursa da önünde mutlaka oyalanacak birşeyler olmalı, yoğurt, kaplar falan.

Bir de dila elinde nesneleri tutmaya başladığından beri elinde mutlaka birşey olmalı. Sürekli evirecek çevirecek, açıp kapayacak falan. Uyurken de böyle, bazen tv seyrederken de mutlaka eline bişey istiyor. Sanırım odaklanmasına yardımcı oluyor. Eşimin eski işyerinden tanıdıkları vardı Bahçeşehir Fen lisesinde öğretmen olan, onlardan duymuş. Bazı çocukların elinde mutlaka oynayacak bişey olması (kalem boncuk top vs) gerekiyormuş odaklanması için, bu bir öğrenme yöntemiymiş. Gerçekten de dila elleri meşgul iken dikkatini çok iyi toplayabiliyor.

Bir de baby tv olsun başka bebek programları olsun en başından beri hiç ilgisini çekmiyor. Çünkü olaylar çok ağır akıyor onlarda, Daha hızlı, seri akan programları seviyor, diğerlerinde sıkılıyor kuzum :)

Bakalım ilerleyen günlerde neler göreceğiz.

gzeynepg dedi ki...

aynen aynen, hiç rengini belli etmiyor, dudaklarını büzüp, kafayı bana gömüp bakınıyor, ama sonra açılınca, yandı gülüm keten helva :)

Okumaz mıyım, süpersin valla..:)
Ellerine sağlık tekrar tekrar..

gzeynepg dedi ki...

allah günah yazmasın,bana da böyle esiyor bazen...:( yahu diyorum neden neden, neyse diyorum vardır bir sebebi :) o anların heman akabinde bir bebeğin bir çocuğun bir sağlık sorununu duyuyorum tokat gibi geliyor, aklımı başıma topluyorum. buna da şükür diyorum, yeter ki sağlığı iyi olsun...varsın yüksek enerjili olsun :D

GeCe dedi ki...

yazmayı unuttum uyku sorunumuz olmadı ama bunda hem hamilelikte aldığım hem de hala aldığım dha haplarının etkisi olduğuna inanıyorum. ayrıca sakinleştirmek için her türlü yöntemi, okşama ninni ve en önemlisi demin yazdığım elinde evirip çevirecek bişey (bizde tülbent yada battaniye kenarı oluyo) alması lazım. Tülbenti eline alıp yüzüne sürer uykusu geldiğinde. Fakat son 10 gündür falan dalmakta zorlanıyor sakinleşemiyor, masaj bile fayda etmiyor. Ayakta sallanmayı çook uzun zaman önce bırakmıştım ama böyle olunca ayağıma alıyorum battaniye sarıp bacaklarımın altına sıkıştırıyorum. Biraz debeleniyor ama sonra uykusu geldiğini anlayıp uyuyor. Böyle hapsetmiş gibi yaptığım için vicdan azabı duyuyorum ama uykusuz kalınca daha da derbeder oluyor onun iyiliği için :(

Ben enerjisi yüksek bir anneyim ama sırf bunun için spora gidiyorum desem doğrudur. Gidince çok enerjik oluyorum :)

Tuten dedi ki...

Vay vay vay Dila hanımı hiç böyle bilmezdim :) Ben onu gerçekten enerjisi yerinde ama sakin bir bebek olarak bilirdim. Bu arada o elinde birşeyle odaklanmavar ya benim yöntemimdir bu yaşta bile. Bir sunumda elimde kalem veya başka şey tutarım ki bu da önerilen bir yöntemdir. Daima elimde kalem olur konuşurken iş hayatında baka türlü odaklanamam peki bu bir sorunmuymuş Gece?

Tuten dedi ki...

Bu arada coğrafyanın ve genetik faktörlerin etkisine de çok inanıyorum. Kuzey ülkelerindeki çocuklarda doğuştan sakinler mesela. Hareketli çocuk iyidir ama di mi iyidir :))))))

Tuten dedi ki...

Sanırım Dila diş çıkarma dönemindeydi eminim eski uyku düzenine geri dönecektir canım.

Sen süper birisin enerjik ve sakin dream mom ;)

GeCe dedi ki...

yok bir sorun değilmiş aslında bunu keşfetmek bile şans. Çünkü hiperaktif diye bilinen bir çok çocuk aslında kendine özel bir öğrenme stiline sahip fakat bunu keşfedememiş oluyorlar genellikle. Sen kendiliğinden keşfetmissin daha ne olsun. Ben de sanıyorum ki dilanın okul döneminde de böyle devam edecek.

Aramızda kalsın sakin çocukları hiç sevmem :) Hareketliler zeki olur derler bakalım görücez. Mesela şahsen çok yavaş konuşan ve ağır hareket eden insanlar benim enerjimi emer tahammül edemem. Fakültede derslere girerken öğrenciler çok hızlı anlatıyorum diye şikayet ediyorlardı ama gerçekten sınıfın en iyisi birkaç zeki çocuk ise hiç de hızlı bulmuyordu. :)

Bal Yanağın Hikayesi dedi ki...

Aren'i kendi kızıma çok benzettim.
Lina'da öyle saatlerce ekrana bakan tv ile oyalanan bir çocuk olmadı hep.Aynen sizdeki gibi bizde de baby tv hep yavaş kaldı şu an Disney Junior seyretmeyi seviyor.Yavaş zor anlayan geç kavrayan kişilere kesilikle tahmamülü yok hatta bazen etrafında olan yavaş çocukları dürter oynamak için.Tuvalet konusuna bizde meraklıyız oturuyor bazen ama tutturamıyoruz pek henüz erken ve malum kış olduğu için erteledim.
Sizin uyku gibi bizde de yemek yemek fena bir sorun halinde asla yemek yemiyor hatta ölmemek için yiyor grubuna giriyor diyebiirim.Bunda benim erken doğan ve yoğun bakımda kalan minik ebatlı bebeğimi aman gelişsin sevdası ile takındığım baskıcı tutumun etkisi yok desem taş olurum.
Uyku kısmına gelince 1 yaşına kadar genelde memede sonrasında ayakta ki şu 26 aylık artık Ferber'e falan gerek kalmadan ağlamadan isyan etmeden kendi kendine uyumaya başladı.

Bende enerjik olmayan bir çocuğa rastlamadım ama her hareketli çocuğa hiperaktivite yaftası yapıştırılmasına da karşıyım çocuk hareketliyse keşfetmeye açıksa hemen ay hiperaktif bu denilip çıkılıyor işin içinden bilen bilmeyen herkes yorum yapmıyor ne saçma.

İşte tam bu noktada insan iyi tahlil etmeli bizdeki karakter yapısı hareketli ve keşfetmeye açık zaman zaman durağan olduğu sakinlediğide oluyor ama genelde olumlu bakımdan hareketli bir kızım var..


sevgiler canım diğer yazıyı merakla bekliyorum