18.08.2014

Hazır Olmayana Yardım Etmemek Yardım Etmekten Daha İyi

Bir şeyden fayda gördüm mü, bana iyi geldi mi hemen paylaşmak isterim. Sebebi çok basittir aslında; ben fayda gördüm sen de gör. Hayatta yegane inandığım şeylerden biri, mutlu insandan zarar gelmeyeceğidir. 

Mutlu olmak bir hal'dir, bu halin kendisi olabilmek ise marifet. Bu marifet için yürüdüğün yolda farkında olman yeterli aslında; bu öyle hemen olabilen bir şey değil. Mutluluk varılacak bir yer değil yolun kendisidir derler ya aynen öyle!

Yardım konusunda kendimi bonkör olarak tanımlardım ama bonkörlük sınırını aşıp ısrarcı olmuşum. Bak lütfen bunu dene, bak lütfen bunu yap, sana da iyi gelecek, bak bu tam sana göre, bak bundan mutlaka fayda göreceksin lütfen.  İyi bir şeye hizmet ettiğimi sanarken aslında çokca yanlış yapmışım. 

Bu aslında şu anlama geliyor; yolunda yürüyen birini önüne çıkan ve aşması gereken kademeleri atlatmak oluyor; oysaki kendi atlamalı, kendisi atlayacak ki öğrenebilsin ve yolunda daha sağlam adımlarla yürüyebilsin. Başkasının yolunda karşısına çıkıp bak önünde zorlu kademeler var, gel ben seni atlatayım demeye benziyor. Bu başkasının hayatına, sınavına müdahale. Oysaki kendinin vermediği sınavda çok şeyi öğrenemiyorsun; en düşük not aldığın sınav, başkasından aldığın kopya veya yardım ile aldığın yüksek puanlıdan daha iyidir.

Gerek kendi serüvenimde gerekse gözlemlediğim de şunu farkettim; hazır olan insanla bir şekilde yolun kesişiyor; ne zaman hazır olsam bir şekilde yoluma insanlar çıktı, bazen bu bir yazı, bazen bir kitap bazense bir insan oluverdi. Şu kitabı 1 yıl önce okusaydım hiçbir şey ifade etmezdi dediğim zamanlar, daha önce okuduğum hiçbir şey anlamadığım ama daha sonra okuduğumda ne güzel yazıymış dediklerim çokca var. İnsanlar da öyle...Bazen öyle yerlerde hiç tanımadığım insanlarla sohbetim oldu ki; karşımdaki insan ah ben de tam bu konuyu bilen biriyle konuşmak istiyorum dedi, bazen aynı cümleyi ben kurdum. 


İnsanlar hazır olduklarında cevaplar karşına geliyor bazen bir insan bazen bambaşka bir şey olarak. Bazen göremiyoruz çünkü henüz o kademeyi atlamamış oluyoruz; hani sanal oyunlarda bazı bölümlerde takılırız ve bir türlü geçemeyiz ya tıpkı onun gibi, sonra bir gün gelir tık geçeriz ve oyunun öteki kademesinde ummadığımız bir şeyle karşılaşırız; işte o kademeyi bonus puanlarınla geçmeye benzer hazır değilken sana yapılan müdahale; ama illa ki biter o bonus puanları daha zorlu kademeleri geçmezsin bu sefer çünkü bilemezsin ki o bonus puanlarınla atladığın kademelerde daha zorlu bölümleri aşabileceğin öğretiler vardır. 

Bu nedenle; hazır olmayan insana yardım etmemek yardım etmekten daha iyidir. Hazır olan insan zaten senin karşına çıkacak ve senden bir şekilde yardım isteyecektir. Aslında kimseye de akıl vermemek gerekir çünkü her insan sadece kendine yetecek akılla var oluyor; kendine yetebilecek kadarını başkasına verince kendine akıl kalmıyor. 

İnsanın bir yandan yardım elini her an uzatabilecek kadar açık tutarken mesafeye dikkat etmeli, bırakalım da açık tuttumuz eli yardıma hazır olan gelip tutsun. 





Hiç yorum yok: