18.04.2014

Çocuğunuzu Disipline Etmeyin- Süper Dadı Programından Uzak Durun!



Disiplin Aspirin'le karıştırılıyor sanki; al evladım şunu ağzına bol su ile yut yarım saate disipline oldun bile.

Kim istemez ki söz dinleyen çocuk; yapma evladım deyince yapmayacak, bir şey söylediğinde peki diyecek. 

Konu çocuğu disipline etmek değil iç disiplini oluşturabilmek. Bak onu cezasız, zorlamasız yapabiliyorsan helal olsun, senden her şey olur hayatta; çünkü en ama en önemli ve zor şeyi başarmışsın. İç disiplin nedir; çocuğun anne babanın rehberliğinde sınırların farkında ve sınırlarla uyumlu bir biçimde sınırları zorlamadan hareket etmesidir; yok bu sözlük anlamı değil, uzman yorumu da değil; benim iç disiplinden anladığım bu. 

Geçtiğimiz günlerde hayatımda ilk kez adını sıklıkla duyduğum Süper Dadı programını gördüm; aman allahım görmez olaydım, tahminimden de beter bir program. Program'ı şöyle gördüm; tam uyumak üzere yatmıştım ki, Güray gelsene çok bomba bir program var dedi, ağzı açık seyrediyordu kocam, ki ağzını kapa diyemedim adama benim de ağzım açık kaldı. 

Allahım çocuk mu disipline ediyorlar, köpek mi eğitiyorlar belli değil. Programı çok seven olduğunu biliyorum ama bak 3 günde çocuk mum oldu mum; uyuyor, tükürmüyor vurmuyor ve yemek yiyor yihuuuuu harika bir şey ya! Kim istemez değil mi? uyuyan, yemek yiyen ve sizin istemediğiniz davranışları göstermeyen bir çocuğu! 





Ve programın en can alıcı noktası; mola paspası; yok canım adını yanlış koymuşsunuz siz onun, adı işkence paspası olmalı. Paspas bir de ayaklarımızı sildiğimiz yerde duran bir şeydir oyle değil mi? Pardon köpek mi bu çocuk! çişini eve yaptı; Lucky hemen paspas'a gidiyorsun, kalk diyene kadar kalkmak yok, bir de poposuna gazeteyle vurdun muuuuu hehh oldu; şartlı koşullanma, tamadır 5 kere daha yap buna bak gör bir daha köpek eve çişini yapıyor mu? Ama sonra o sana muhtaç olan köpek bir gün gelir hartttt diye ısırı verir seni ee onun da güçlü yanları var, tıpkı çocuk gibi. 

Bir de programda alt yazı çıkıyor, aslında buna günah çıkarmakta diyebiliriz; mola paspası bir ceza değildir diye; yaaa gerçekten mi? İnandım! Time-out denilen ve bariz bir biçimde ceza olan, çocuğa kendini bok gibi hissettiren, çocuğu geçtim yetişkini bile isyankar edecek bir uygulama. Benim okuduğum tüm uzmanlar bunun ne denli yanlış olduğunu ne denli çocuğu yaraladığından bahsediyor!. Tamamen hemfikrim. 

Efendim programdaki çocuk 4 yaşında anne babasının istemediği davranışlar var; tükürmek, tekme atmak, vurmak ve benzeri. Ee kimse bunları istemez zaten öyle değil mi? Çocuk bunlardan birini yaparsa, mola paspasına götürülüyor ve orada 4 dakika bekletiliyor; ay sonrası daha da beter, annesi çocuğun yanına gidiyor mola bitti diyor göya çocuk o sürede yaptığı davranışı değerlendirecek; sonra annesi neden bu molayı verdiğini söyleyecek; çünkü sen tükürdün! ve çocukta annesinden özür dileyecek! Bravo mutlu son!!!!

Çocuk o paspasta durmamak için böğürerek ağlıyor bu arada ve o sırada 4 dakika başlatılmıyor! çocuğun böğürmesi bitince dakika başlatıyorlar yani aslında 30-45 dakikalık bir süreç ve bence korkunç bir süreç! Emin ol çocuk o paspasta tükürmenin yanlış olduğunu düşünüyordur! 

Bu mu disipline etmek bu mu bir çocuğa doğru ve yanlış davranışlı göstermek! Sıkıyorsa ama gerçekten sıkıyorsa bunu bir de pozitif disiplin ile çocuğa neden doğru yapmadığını anlatarak vazgeçirsenize! Çocuk pes ediyor, adım gibi eminim çocuk kendini boktan bile beter hissediyor. Haaa ama işe yarıyor mu YARIYOR! Lanet olsun böyle işe yarayan sisteme diyorum ben de! Evet çocuğun pısıyor sınıyor ama sana göre disiplin oldu; bak bir daha tükürmüyor. Bekle ve gör ama o çocuk büyüyecek senden fiziken daha güçlü hale gelecek, unutacak mı sanıyorsun bu yaşadıklarını, unutacak mı sanıyorsun mola paspaslarını, çok yanılıyorsun hem de çok! 

Sonra çocuğun isyankar olunca hiç ağlama oldu mu? Sonra çocuğun büyünce ezik olunca hiç ağlama olur mu? Sonra kızın ona hakaret eden bir adama aşık olunca onu ezen bir adamı sevince sakın ama sakın üzülme olur mu? Sakın çocuğun kendini yetersiz, kötü ve sevilmeyen biri olarak gördüğünde üzülme!Hatırla!!!! bu çocuğu  daha 4 yaşındayken sen ezdin, daha 4 yaşındayken bu çocuğa psikolojik baskıyı sen uyguladın!!!!! Haaa ama çocuğun itaati öğrendi, çocuğun disipline oldu! Aferin sana kocaman aferin! Söylediğimiz, yaptığımız her şey çocuklarımızın iç sesi haline geliyor. Ve bu uygulamaya maruz kalan çocuğun iç sesi ne diyor biliyor musun? Sen kötü bir çocuksun!!!! Kötü ya senin çocuğun kötü mü????


Peki gelelim asıl mevzuya çocuklarda nasıl iç disiplin oluşturulabilir, asıl bunun için ne yapılmalı. O da başka bir yazının konusu olsun mu? Daha doğru, daha pozitif, daha güzel şeylerden bahsettiğimi yazının konusu. Şimdilik mola veriyorum haydi bakalım paspaslarımıza gidip bekleyelim :) Şaka şaka kafamızı dinginleştirelim şöyle bir düşünelim çocuğumuzu disipline mi ediyoruz yoksa kendi iç disiplini mi oluşturmaya gayret ediyoruz. 






Hiç yorum yok: