19.09.2012

Neler Oynuyoruz Neler




Oyunun çocuğunun hayatındaki önemi herkes tarafından biliniyor artık. Oyun ile oyuncak arasında organik bağın olduğu bir gerçek ama her zaman oyuncağa da gerek yok diye düşünüyorum. Bir de özellikle gıpta ettiğim bir durum var, çocuklarına oyuncak yapan hatta çocuğunu da işin içine katanlar. O beğenilmeyen ecnebi anne&babalar var ya hehh işte onlar bu işte çok ustalar.

Bir bebekle ne oynanırki denilebilir. Bunu zaman zaman benim de demişliğim vardır. Geleneksel sırf oyun olsun diye oynadığımız oyunların da aslında gelişim için faydası çok(muş). 1 yaş için fiziksel, duygusal, duyusal gelişim için neler yapılabilir üzerine birşeyler araştırdım,  yakın zamanda onu da sizinle paylaşırım çünkü aslında farketmeden yaptığım ve eminim bir çoğumuzun yaptığı şeyler var. Farkederek yapmak insana kendini daha iyi hissettirir eminim.

Anne&Bebek Birlikte Neler Oynayabilir


Beraber Dışardayken:Sokağa beraber çıktığınızda etrafta gördüğünüz herşeyi ona anlatabilirsiniz. Evet çok komik oluyor bu bir gerçek şahsen ben kendime yabancılaşıyorum ama yine de yapıyorum. Bunun neresi oyun derseniz evet bu da bir oyun mesela şöyle: "Bak Aren bu bir çiçek, çiçekler renkli olur ve çok güzel kokarlar. " Bazen de Aren'le bir yere gittiğimizde ve Aren dikkatlice birine baktığında ben de bakıyorum ne'si ilgisini çekti diye. Evet o gözlüklü bir abla evet o bıyıklı bir abi Aren gibi. Sonra aynı şeylere bir kitapta rastlarsak şöyle söylüyorum:  Aaa bak burada da gözlüklü bir abla var hani kafede de görmüştük ya.
Dinliyor mu derseniz bilmem bazen ben bunları söylerken kendisi meme meme emme dediği oluyor veya tam o sırada parmağımı haince dişlenebiliyor da

Muhabbbet: Büyüyünce bu çocuk neden geveze oldu demeyecekseniz evin içinde kendi kendinize konuşacağınıza çocuğunuzla konuşun muhabbet olsun işte. İşin uzmanları diyor ki; Anne sesi çocuğu sakinleştirmeye yardımcı oluyor (Tabii sanırım uzmanlar delirmiş evladımmmm diye bağıran anne sesini kastetmiyorlardır eminim) bebekle konuşmak bebeğin sinirsel gelişimine yarar sağlıyor (muş)
Benim Aren'le can sıkıntısından aptal aptal konuştuğum çok oluyor. İşten eve döndüğümde de şimdiden alışkanlık kazansın diye de klasik muhabbetimi yapıyorum, şöyle;

T: Merhaba canım nasılsın günün nasıl geçti?
A: ııııhhhhh ardından yardımcımıza bakıp gülümseme (O zaman anlıyorum ki iyi bir gün geçirdik kadına dönüp iyiyiydi di mi der gibi bakıyor onay alıyor sanki ondan. Canı sıkkın olduğu günler dişi falan ağrıyorsa veya keyifli geçirmediyse dünya umrunda olmuyor vallahi ne dönüp yardımcıya bakıyor ne de bana pas veriyor)
T: Ben seni çok özledim çok hem de
A: memme memme emme
T: (Memedeyken) Aren ben bugün iş yerinde çok çalıştım bir de bir iş arkadaşımla çok eğlendik hahaha hahaha diye güldük (gülen surat yapıyorum) ama sonra bir işte aksilik çıktı canım çok sıkıldı (somurtan sıkılan surat yapıyorum )

Gibi. Yine derseniz ki Aren o sırada napıyor. Vallahi emiyor ilgileniyor gibi gözükmüyor bazen ilgileniyor. Ben gülerken o da gülüyor falan. Yararı var dediler yapıyoruz işte uzmandan daha iyi bilecek değilim ya.


Topla Oynama– Toplar bizim ana oyuncaklarımızdan. Çok güzel zaman geçirtiyor bize. Ooo bir sürü oyun oynanabiliyor. En klasiğinden birbirimize atmaca oynuyoruz. Topları atarken anne sarı topu aldı Aren'e atıyor diyorum: Elinde iki top tutar ve birini yemeye kalkarsa Aren sarı topu ağzına götürdü mavi topu elinde tutuyor diyorum. Sonra topları alıp aynısını yapıyorum gülüyor. Şapşal aynısını sen de yaptın naber diyorum ? Böyle de bir konuşma biçimim var çocukla. Büyüyüp bana şapşal derse kime kızayım ben.
Bir de ben arada topu koltuğun altına kaçıyorum Aren'e söylemeyin o yanlışlıkla kaçırdım sanıyor halbuki ben bilerek kaçırıyorum :) neden mi? çünkü koltuğun altına eğilip bakmasına bayılıyorum hele bir de topu göremeyip eliyle yok yapmıyor mu işte o anda onu yiyesim geliyor. Bu çok basit görülen hemen hemen hepimizin oynadığı oyun topu birbirine itme atma vb eylemler çocukların kas gelişimine ciddi anlamda katkı sağlar(mış)


Cee-ee- Bu oyunu oynamayan var mıdır acaba? Yastığın arkasından cee-ee, odanın kapısından cee-ee, mama sandalyesinin altına eğilip cee-ee, eline kağıt alıp cee-ee daha sayayım mı :) Bu oyunu sevmeyen bebek&çocuk var mı peki? Hiç sanmam. Ben arada oyuna renk gelsin diye Peek-a-boo'da diyorum maksat renk katmak olsun.
İşte bu çok basit oyunun bir çok yararı varmış. Öncelikle annesinin sesini neşeli duymak gülen yüzünü görmek (neşeli oynuyoruz di mi bu oyunu öyle somurtarak cee-ee demek yok ona göre) çocuğa iyi gelirmiş. Sonra süpriz kavramını öğrenmek sonraki adımı beklemek. İlk yapıldığında tüm bebekler bir şaşkınlık yaşar ya yahu daha demin burdaydı bu kadın şimdi nerde hee hoo noluyoruz cee-ee mi? Aaa yastığın arkasındaymış :) İlk seferden sonra hazırlıklı oluyor tabii suratınızı kapatınca arkasından ne geleceğini merakla bekliyor yoo yoo yine mi Cee-ee :) İşte bu basit oyunla sebeb-sonuç ilişkisine adım atmış oluyorlar. Ah be yavrum daha hayatında ne sebeb-sonuç ilişkileri olacak. Ahh ahh ne sebeblerini anlayacaksın ne sonuçlarını.

Işık aç-kapa Bu oyunu oynamayan var mı peki? Bu çok basit oyun biz yetişkinlerin gün içinde sayısız kere yaptığımız şey bebekler için büyük hayranlık uyandıran bir durum. Boşuna demiyorlar bazı şeylere çocuk gözüyle bakacaksın. Lambayı kapatıp açıyoruz ve çocuğun gözlerinde yüzündeki o muazzam heyecanı çoşkuyu şaşkınlığı izliyoruz. Yahu nasıl oldu bu aaa aydınlık aaa karanlık. Aaa birşeye dokunuyor bu kadın ve pat aydınlık. Anneye babaya hayran olma anneyi babayı ilah sanma böyle başlıyor olabilir. Adama bak be bir dokundu her yer aydınlandı :)Aynı zamanda tutturma anlarında da süper dikkat dağıtıcı. İlerleyen aylarda madem bu kadar seviyorsun hadi kendin yap diyoruz ve o yiyilesi parmağı alıp düğmeye değdiriyoruz. Aaa Aren lambayı açtı aaa Aren lambayı kapadı.
Aç&Kapa Aç &Kapa. Peki tamam sıkıldın sıradakiiiiiiiiii


Ayna- İşte bir hayat kurtaran oyun daha. Vallahi yararı da çokmuş. İster aynanın önüne oturt benim gibi aa bak bakalım kim var orada Aren mi? Hani burnu hani gözü de. İstersen ver eline bir ayna kendi kendine baksın dursun. Biz arada aynayla yansıma oyunu da oynuyoruz hatta yakalamaca bile. Nerden baksanız bir 10 dk oyalanma garantisi var.

Oyuncak Saklamaca- Bebekler onları şaşırtan küçük süprizlere bayılırlarmış. Oyuncaklarını gözlerinin önünde saklıyoruz ama lütfen bu oyuna ruhunuzu da katın evet tamam orda hatta ucundan gözüküyor bile ama görmüyorsunuz tamam mı? Sonra oyuncağın üzerini neyle kapattıysanız onu büyük bir heyecanla açıyorsunuz ama açmadan önce de soruyorsunuz (Yanlız bir dakika ben neden bu oyunları böyle anlatıyorum ki sanki hiç oynamamışssınız gibi daha önce işte yaşayarak yazıyorum da ondan :)) Aren ayıcık nerede? Aren o sırada annesinin suratına bile bakmaz ama olsun annesi oyunu sonuna kadar götürür. Aaaa mendilin altındamıymış. Evetttt burada.

Tüm bu basit oyunlarda göz teması kurmanın önemi vurgulanıyor. Ve tüm bu basit oyunları oynarken çocuğumuzun gelişimine büyük katkıda bulunduğumuzu düşünüp gerçekten sıkılmaktan vazgeçmeliyiz. Yani siz sıkılmıyor olabilirsiniz itiraf edeyim ben bazen çok sıkılıyorum.

Delikten bakmaca- Tuvalet kağıtlarını atmıyoruz onlarla yapılabilecek çok fazla şey biri de deliğinden bakmaca ve baktırmaca. ve hatta yerde top gibi oynamaca elle ezmesini sağlama. Bunların hepsinin içinde Aren'in en sevdiği şey eliyle ezmesi yumuşak olunca daha da keyifli tabii sonra o ezdiği bir güzel ağzına götürmece. Elle yapılan tüm oyunlar aktiviteler sinir gelişmi oldukça faydalı. Hatta el masajının konuşmayı hızlandırdığı da söylenir.

Otobüsün Tekeri- Şarkılar ve oyunlar. PAS :) Ben beceremiyorum bunu beceremediğim için de Aren'in hiç ilgisi yok. Birincisi şarkıyı söylemeyi beceremiyorum ikincisi şarkıyla hareketler arasındaki ritimi sağlayamıyorum. Ama gerçekten faydaları çok. Hem şarkı söylemek hem de şarkıyla beraber hareket yaptırmak. Yeşim nam-ı diğer Nil's Mum bu işi iyi biliyor işallah Aren'le de oynayacak bir gün.


Sportif Faaliyetler- Alt değiştirirken bacakları bisiklet çeviriyor gibi hareket ettirmek hem dikkatini bir 2-3 dakikalığına da çeker hem bacakları için çok faydalı hem de alt değiştirme sürecini anne için daha kolaylaştırabilir. Elinizi çabuk tutun ve pratik olun da ilgisi bacaklardayken yeni bezi takıverin. Bir yandan da konuşursanız ooo çocuğunuza ciddi fayda sağlamış olacaksınız.

Ciddiyim yabana atmayın bunları. Bir daha çocuğum için hiçbirşey yapmıyorum ki demeden önce bunları düşünün.

Pilates topu- Ben de bir Ebru Şallı karnına sahip olabilirim diye aldığınız pilates topu var ya hani hiç kullanmadığınız üstüne 1-2 yatıp yok be dediğiniz aman çok sıska zaten ben daha güzelim dediğiniz ve kullanmadığınız pilates topu var ya işte kime niyet kime kısmet derler ya heehh bebeğiniz için kullanacaksınız onu hadi çıkarın. Uyarı: Sakar biriyseniz lütfen babası denesin :) Topun üzerine bebişi karın üstü yatırıyoruz ayakları da sabit tutuyoruz ellerinin önlerinden olduğundan emin olmalıyız ve topu ittiriyoruz ileri geri ileri geri. Siz eğlenir misiniz bilmem ama bebeğinizin adı Aren değil ise eğlecektir. Bizim velet böyle şeylerde aktivitenin kendisinden çok o aktivite nasıl oluyor da oluyor onunla ilgili. Yani misal ben babasını yatırıp pilates topuna bu hareketleri yaptırsam Aren bayılır bayılır :) Bu oyun paraşüt refleksi denilen refleksin gelişmesine katkı sağlıyormuş ve yürüme zamanında da bu reflekse çok ihtiyaçları varmış


Tünel Yapmaca- Ay nasıl olsa koltuğun tüm yastıkları aşağıya inecek o indirmeden siz indirin. İster tünel yapın ister İstanbul yollarına benzeyen yollar inşa edin salın üzerine emeklesin altından üstünden geçsin o sırada 2 tweet atarsınız 1 telefon görüşmesi yaparsınız.  Emeklemenin faydalarını yazarım da yaz yaz bitmez o yüzden yazmıyorum.

Fış Fış Kayıkçı- Ya bak beğenmediğiniz aman o da ne be anneannemden kalma dediğiniz oyunun gelişime katkısı ne çokmuş. Hepsi bir 5 dk ilgi duyar bu oyuna. Nasıl oynandığını yazmayayım artık hani aramızda 90'lılar falan var da bilmiyorsa gitsin annesine anneannesine sorsun öğrensin.


Biraz da Yanlız Oynama Saati (Ne saati dakikasi demeliydim)

Bebeklerin yanlız başına oynamasını öğrenmeleri gerekir çünkü annelerin de nefes almaya hakkı vardır. Şaka bir yana bebeklerin kendilerini eylemesini öğrenmesi gerçekten büyük bir kazanım. 5 dk bile bunu başarıyor olsalar gerçekten büyük bir şey başarmış olacaklar.
Dağıt&Topla- Koyun önüne bir kutu oyuncak hadi dağıt değin. Topla kısmı size kalabilir söz veremem. Ama dağıtırken kendiyle vakit geçirecek müdahale etmeyin bırakın dağıtsın toplamak dediğin nedir ki (ciddi olarak yazıyorum burasını gerçekten. Ya olmadı akşam eşiniz gelince çok yorgunum ama kaçıncı toplayışım bu odayı oyuncak toplamak nedir ki deyip ona da toplatabilirsiniz hala ciddiyim)


Valla benim çocuğumun kendini eyleme özelliği olmadığı için gördüğünüz üzere tek birşey yazabildim. Topla kısmına bile geçemedik daha.

Elbette burada yazan herşeyi siz de biliyorsunuz ve uyguluyorsunuzdur. İçimden geldi yazdım üzerime gelmeyiniz lütfen vallahi pilates topu fırlatırım :)

Şunu bilmemiz gerekir ki, aslında çocuğumuzla ne yaparsak yapalım içtenlikle yaparsak işin içine kendi ruhumuzu katarsak yanındayken bedenimiz ve zihnimizle orada olursak bunun çocuğa faydası mutlakaki olacaktır. Sakın sakın ben nasıl anneyim ya ben bu çocukla oynamasını beceremiyorum falan demeyin duymayayım ağzınızdan. Doğru iletişimin etkileşiminin her türlüsü çocuğumuza katkı. Okuduğunuz üzere Cee-ee oyunu bile içtenlikle yapılırsa fayda sağlıyor.

Hepinize oyun dolu günler sağlıklı bebekler!

2 yorum:

Yeşim - Nils Mum dedi ki...

Yerim ben o minik kuşuu, onunla wheels on the bus söyleyip alkışlayacağız birbirimizi:) Ne faydalı post olmuş valla yaptıklarımın yanına tick attım yapmadıklarımı da listeye ekledim sağol varol arkadaşım öperimmm

Adsız dedi ki...

"Merhaba, bloğunuzla ilgili bir şey soracaktım bana mail atabilir misiniz. esra@findirim.com. Teşekkürler. "