18.06.2012

Uyku Üzerine Birkaç Şey...




Daha önce uyku üzerine yazmışlığım var. Uyku eğitimine önem veririm fakat çocuklu yaşam öyle birşey ki kesinlikle deneyim üzerine kurulu. Çocuğunuz olmadan  önce neye inanırsanız inanın ne kadar okursanız okuyun ne kadar bilirseniz bilin çocuğunuz olduğu anda hepsini unutun çünkü çocuğunuz size kendi kitabını yazdıracak.
 (Bu yazdıklarım benim hikayem benim gözlemim elbette sizin ve çocuğunuz için farklı olabilir tartışmaya gerek yok )

Çocuk büyütmenin tez yazmaktan farklı olmadığını düşünüyorum. Nasıl ki tez yazarken birçok kaynaktan faydalanırsın ama o tezi verebilmek için senin de yazdıkların araştırdıklarının sonucu önemlidir işte çocuk büyütürken de durum aynen öyle. Ve tez yazma aşaması ne kadar meşakatliyse çocuk büyütmekte aynen öyle, eğer hakkıyla büyütmek istiyorsan. Yoksa elbette doğan büyüyor tıpkı toprağa ektiğin herhangi birşeyin büyümesi gibi ama bağ olur ama dağ.

Mütevazi olamayacağım, uyku konusu üzerine tez yazabilecek kadar bilgim var. Tüm yöntemleri Dr. Sears haricinde detaylarıyla biliyorum. Hatta pek adı sanı duyulmamış çokca başvurulmayan yöntemleri bile araştırıp inceledim örneğin Elizabeth Pantley yöntemi gibi lakin ilk paragrafta yazdığım gibi hepsini unutmak gerekti. Aren bize kendi kitabını yazdırıyor.

Uzun lafın yine uzunu olacak ama söylemek istediğim şu; ne uyku eğitimine ne de uyku konusunda söylenen çoğu şeye artık inanmıyorum. Bazı çocuklar uykuyu öğreniyor doğaları gereği bazı çocuklar bu işi beceremiyorlar. Hiç uyku eğitimi almamış ve fakat gayet güzel uyuyan bebekler var. Buna karşılık uyku eğitimi almış ve fakat hala uyumayan çocuklar var. Var derken genelleme yapmıyorum bizzat bildiklerim var. (profesyonel yardım almışlar dahil)

Örneğin uyku konusunda söylenen şey gün içindeki uykusu ne kadar iyi olursa gece o kadar güzel olur. Yok bu genel bir kural değil. Gün boyu uyumayıp geceleri çok güzel uyuyan çocuklar var. Gün boyu uykusunu alan saatli uyuyup geceleri uyumayanlar var, örneğin Aren. Eğer gündüz uykularının kalitesi direkt olarak gece uykularını etkiliyor olsaydı kesinlikle Aren'in deliksiz uyuması gerekirdi. Veya gündüzleri uyumayan çocukların geceleri de uyumaması arıza çıkarması gerekirdi yok böyle birşey.

Artık inandığım şey, çocuğun nasıl uyuduğunun önemli olmadığı. Uyuyup uyumadığı önemli olan. Kucakta uykuya dalıp sabaha kadar uyuyabiliyorsa veya anne baba yatağında yatıp uyuyorsa veya ayakta sallanıp uyuyorsa ama işte bir şekilde uyuyorsa  hiç bu düzeni bozmayın diyorum ben. Etrafınızda yaşını almış büyümüş ama hala ayakta sallanan veya annesiyle babasıyla aynı odada uyuyan veya kucakta uyuyan veya memede bir çocuk ne duydum ne gördüm. Aren ilk aylarında memede uyurdu uykuya dalardı. Uyku eğitimi vereceğim diye bundan vazgeçirdim çocuğu ve şimdi çok pişmanım. Kimbilir belkide memede uykuya dalacak ve güzel bir uyku çekecek bize de çektirecekti.  Bunu gerçekten bilemeyiz.
Şimdi biri dese ki Areni başının üstüne koyacaksın sonra o da gece boyu belki 1 kere kalkacak belki kalmayacak uyuyacak başımın üstüne koyarım sanırım eşimde koyar.

Uyku eğitimi verebilenlere saygım sonsuz ama vermeyenlere vermeye niyeti olanlara şunu söylemek isterim bu süreç sancılı bir süreç ciddi sabır ve emek gerektiriyor başladınız mı gerisini getirmeniz gerekiyor yarı yolda vazgeçmek uyku konusunu daha da kaosa çeviriyor. Bir de çocuğunuz desteğinizle uyuyorsa bırakın öyle kalsın ciddiyim bu konuda hiçbir şeye takılmayın bırakın kuzucuğunuz uyumaya devam etsin. Ne siz ne bebeğiniz stresli bir döneme girmesin.

Gelelim ağlatmak konusuna. Ağlatmak konusundaki önyargılarımızı veya kendi gerçekliğimizi diyelim eşim ve ben kıramadık. Ağlamasına dayanamıyoruz. Bir kere uyanınca ağlasın tekrar daları deneyelim dedik sadece 3 evet yazıyla da belirteyim buna üç dakika dayanabildik. Bizim ailemize uygun bir yöntem değil. Eşime göre öğrenilmiş çaresizlik ve çaresizlik sonucu uykuyu öğrenmesini istemiyor. Bana göre o anda ihtiyacına cevap verememek ve korkunç bir vicdan azabı. Biz uygulayamadık, uygulayamayız. Dediğim gibi uygulayabilenleri ne kınıyorum ne de eleştiriyorum.

Velhasıl hamilelere bir tavsiyem var dualarınızdan bebeğim uyuyabilen uykuyu bilen öğrenebilen bir çocuk olsun demeyi ihmal etmeyin inanın sağlık sıhhat dilemek kadar önemli.

Dilerim her bebek dolayısıyla ailesi uykuyu sonuna kadar tadar. uyuduğunu bildiğim uyuyan uykuyu öğrenen bebekleri duyduğumda gerçek anlamda yürekten seviniyorum. Biliyorum ki neden bende yok duygusundansa bir başkasının mutlluğuna iyiliğine inanmak elbette birgün insana döner.

Sevgili eşime de bu süreçte verdiği destek için sonsuz teşekkür ederim. O olmasaydı sanırım şuan bu satırları Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıklarının internet cafesinden yazıyor olurdum hımm belki de yazamıyor olurdum Xanax ile uyutuluyor olurdum sanırım :)))


Yavruma da sesleneyim: Aren oğlum benim canım oğlum bak ileride gün gelecek anne yaa 2 dk uyuyayım diyeceksin vallahi de billahi de uyutmayacağım haberin olsun.






5 yorum:

Laedri dedi ki...

Gündüz uykusuyla gece uykusunun paralel olmadığını ben de düşünmeye başladım.Çünkü son zamanlarda Emir inanılmaz kuduruklaştı,gündüz uyku uyumuyormuş.(diş,sıcak vs sebep ne bilmiyorum) Annem 45dkyı geçince zil takıp oynuyor o derece. Ki önceden 2 saatte bir mutlaka uyurdu,şimdi 4 saat uyanık kaldığı oluyor.Eve gidince ben de uğraşıyorum,kendi kendine uyumasını geçtim 1 saat yatıyorum yanında.Saçım,gözüm,burnum,kulaklarım hepsi yolunmayı göze alıyoruz ama uyumuyosa uyumuyo,şanslıysam emerken uyuyo ,yine maksimum 45dakika .Hatta geçen gün eve gittim,annem endişeyle; ‘’Emir uyuyalı nerdeyse 2 saat oldu,hasta fln mı olacak yoksa?’’ dedi:)Ama artık ben de çok uğraşmıyorum,beyfendinin keyfi uyumak isterse uyuyo.Boşuna sinirlerimi hırpalamıyorum çünkü çok şükür gece uykuları etkilenmedi bundan,uykuya dalması fln da zorlaşmadı.Zaten uyku konusunda pek problemli değildi ama daha ek gıdalara geçince daha da iyi oldu,maşallah diyeyim,nazar değdirmeyeyim velete
Ve senin söylediğine sonuna kadar katılıyorum.Uyku konusu yaradılış ve karakter meselesi.Nasıl ki bazı insanlar erken uyur,erken uyanır,kimi geç yatar,geç kalkar,Kimi 3 saatlik uykuyla idare edebilir,kimine 8 saat yetmez.İşte bebekler de öyle bence..Benim bebekliğimde uyku sorunum yokmuş,küçücükken bile erkenden yatıp,erkenden kalkarmışım,şimdi de hiç değişen bişey yok.Tam tersi kardeşim yüzünden annem sabahlarmış,uyumak bilmezmiş,şimdi de kardeşimde değişen bişey yok.. :) Yani bu konuda yapabileceklerimizin sınırlı olduğunu düşünüyorum.Aren’e de mışıl mışıl uykular diliyorum,tabii sana da..( Bu arada amma yazasım varmış:D )

Adsız dedi ki...

Her bebek kendine özgü. Ama bu demek değil ki onları kendi haline bırakacağız, arkamıza yaslanıp seyredeceğiz... Deneyeceğiz, bazen yanılacağız, bazen başaracağız. Senin de çok çabaladığını biliyorum Tüten'cim, demek ki bu durumu böyle kabulleneceksin, kafayı oynatmamaya çalışarak:))

(Bu arada, Rüzgar da hep memede uyurdu ve bizim şu ana kadar problemsiz ilerleyen belki de tek olayımız uyku, maşallah diyelim) Şu anda, beş yaşında meme emmediğini düşünecek olursak, demek ki sorun olmayabiliyormuş memede uyumak.

Tuten dedi ki...

Uzun ama güzel yazmışssın. 2. yaparken de Emire benzesin güzel uyusun de ;) iyi dileklerin için de teşekkürler Öznurcum

ceydabural dedi ki...

şimdi boyleler ya okul zamanı kalkmazlar :)

Bir meleğin günlüğü dedi ki...

çok güzel ifade etmişssiniz..malesef uyku eğitimi vermeye kalkarak butun düzenimizi mahvettim..yatır kaldır yaptığımdan beri çocuğumun gece uykuları mahvoldu..Ne kendi uyuyor nede bizi uyutuyor..benim oğlumda mememde uyurdu gece sık sık uyanır emer tekrar uyurdu..ama artık sıklığı geçti artık sayamıyorum kaç kez uyandı ne yaptı..çok yorgunum..çok pişmanım keşke eğitim meğitim hiç bulaşmasaydım bu işlere:(